15. sep. 2020

Nye Utgivelser



                      Slippdato 1/10 2020


GEORG REISS: TÁROGATÓ


Georg Reiss ønsker med denne CD-utgivelsen å åpne folks ører for det vakre, men i Norge ukjente blåseinstrumentet Tárogató. Det er Ungarns nasjonalinstrument, og kan best sammenlignes med en sopransaksofon i tre. Instrumentet er mest brukt i ungarsk og rumensk tradisjonsmusikk, men Georg Reiss vil vise at Tárogatóen kan brukes til mye mer enn det. 

Den varme, mørke og ofte litt melankolske tonen kler like gjerne norsk folkemusikk som tango eller barokkmusikk. Du får høre Tárogatóen i samspill med dyktige musikere som trakterer ulike instrumenter: kirkeorgel, trekkspill, flygel, gitar og strykeinstrumenter

Den røde tråden i utgivelsen er Tárogatóens vakre klang og Georg Reiss’ sitt uttrykksfulle spill og fine arrangementer. 

Georg Reiss er en av få utenfor Ungarn/Romania som spiller Tárogató. Han har brukt instrumentet i flere innspillinger med Gjertruds Sigøynerorkester og i  musikken til tv-serien Blåfjell, men dette er den første CD-utgivelsen som i sin helhet er viet Tárogató.


  "Jeg har alltid ønsket å finne det ultimate instrumentet som kan uttrykke det jeg vil fortelle, og som  kan bli en del av min identitet. Klarinetten og saksofonen må ha meg unnskyldt, da jeg hørte Tárogató for første gang hørte jeg min egen stemme. Det var som å se sitt eget speilbilde for første gang, noe    helt nytt, men samtidig kjent».


Georg Reiss


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------